Avagy: bűn a lustaság és passzivitás?

lazy
Senkit nem érdekelnek a kifogásaid. Senki sem sajnál, amiért folyton késlekedsz. Senki sem kényeztet majd azért, mert lusta vagy. Ne csak ülj a seggeden: mozdítsd is meg!

15 éves koromban utáltam Németországot, míg imádtam Romániát. Minden bizonnyal mindennek ahhoz is köze volt, hogy Romániába két hetes bringatúrára mentem korombeli srácokkal, míg Németországba a szüleimmel vonatoztunk egy konzervatív család szörnyű kertvárosi unalmába.

A személyes élményeken kívül ideológia is volt a döntésem mögött. Boris Vian szavaival: “A tömegeknek nincs igazuk, az egyéneknek mindig igazuk van.” Kicsit kibontva: a bűnös rendszert = működő társadalmat elítéltem, míg az egyén számára megengedő, fejletlen, gyengeségéből kifolyólag bűnre (is) alkalmatlan rendszerre felnéztem. Ma Laoszt hoznám fel Románia helyett.

Melyik a jobb? Az ország, amelyik az emberiséget kulturálisan, tudományosan, intézményesen megújította – és komolyan igyekszik szembenézni a múltjával, amelyben a legnagyobb világégésért, több mint 60 millió áldozatért és népirtásokért voltak felelősek
VAGY
az ország, amely soha nem tett hozzá a külvilághoz, változtatott a világ alakulásán és a lakók kb. úgy élnek, mint 5000 évvel ezelőtt és a munka abban merül ki, hogy hallgatják, ahogy a rizs nő és gyerekek 30 Ft értékű bombákat igyekeznek fémnek eladni – az életük kockáztatásával?

Németország és Laosz: Te melyiket választanád?

VIGYÁZAT: a cikk innentől filozofikus irányba fog elmenni. Aki jobban szereti a szépirodalmi megközelítést, annak inkább a pár évvel ezelőtti írásomat ajánlom: Lustaság és szabadság

Utáltam az egész üzenetet, hogy az emberi élet és emberiség az jó: és ezért legyenek gyerekeink meg csináljunk olyasmiket, amiket nem is szeretünk: hogy a társadalmat kemény munkával fenntarthassuk. Hogy is szól a Junkies dal? “Mentségem ez az apró mozzanat, én nem kértem, hogy a világra hozzanak!”

einstein_world_destroyed
A világot nem a gonosz emberek fogják elpusztítani, hanem akik ezt úgy nézik végig, hogy semmit nem tesznek (Albert Einstein)

Ismét előhozom a nem-is-tudom-mennyire-eredeti, még nem igazán kidolgozott elméletem, hogy az embert két egészen külön módon lehet megítélni, társadalmi (superego, isten), míg egyéni (tudatalatti, ördög) szinten.
1. Társadalmi szinten a a passzivitás (lustaság) káros. Nem véletlen, hogy a keresztény ideológiában a (jóra való) restség, mint a hét főbűn egyike jelenik meg.
2. Az egyéni szinten arra a kérdésre megy vissza a történet, hogy az emberiség értékes-e. A válaszra az egyszerű igen vagy nemnél megfelelőbb egy skála.

Humanity_good_evil.png
Most tényleg: jó vagy nem, hogy létezik az emberiség? 

Az emberiség vívmányait összeszedve a mérlegen olyasmik szerepelnek, mint a boldogság, harmónia, művészetek, tudomány, találmányok, stb. míg a “sötét oldalon” a túltermelés, nukleáris fegyverek, népirtások, polgárháborúk, gázkamrák, klímaváltozás, kihaló és kiirtott állatfajok, rabszolgatartás, stb. Elég, hogy kétséggel töltsön el minket.

Logikusan érvelve az emberiség káros hatás a Föld bolygón és egyre inkább azon túl is. A Mátrix c. filmben elhangzó gondolat túlzásnak hat, miszerint az emberi faj egy vírus, ragályos kór, a bolygó rákfenéje. De azért van benne valami.

De ez a logikusan érvelés csak addig áll meg, amíg egyáltalán nem kell cselekedni. Az egyik legjobb barátom, aki nem tanul, nem dolgozik – és olyan passzív, hogy ilyet nyugati civilizációban aligha találni: ő nagyon büszke rá, hogy sokkal logikusabban gondolkodik, mint bárki más. Azt hiszem, igaza van.

Az (emberi) élet azonban cselekvés. Másfajta, de ebben a pillanatban is megtörténő, sokrétű cselekvés az élet Skandináviától egészen Szomáliáig.

imperfect-action-is-better-than-perfect-inaction
A tökéletlen cselekvés jobb a tökéletes tétlenségnél.

Visszatérve tehát a kezdeti kérdésre: bűn-e a passzivitás? Az emberiség iránya jó vagy rossz? Nem tudom. Egyébként is ki vagyok én, hogy ezt megítéljem vagy megváltoztassam vagy úgy igazán törődjek vele?

Azt tudom azonban, hogy objektív bűn nem létezik. És tudom, hogy felelős vagyok a saját életemért, potenciálomért, hatalmamért. Aktívan teszek azért, hogy az életem és a környezetem élete is jobb legyen. Itt és most játszódik az életem. Ez az egyetlen alkalom, hogy cselekedhetek. A tett hiányára végtelen időszak áll majd rendelkezésre…

Legvégső soron nehéz nem egyetérteni: „Megkérdeztem a fiamat, hogy szerinte miről szól az élet, mire ő azt válaszolta, azért vagyunk a földön, hogy segítsünk egymásnak átvészelni ezt a dolgot, bármi is legyen ez” (Kurt Vonnegut)

vonnegut_
Itt vagyunk a pillanat borostyánkövébe zárva. Nem létezik a miért. (Kurt Vonnegut)

 

 

Képek:
krui.fm
pinterest
deutsche-islam-konferenz
laomate.activeboard
pinterest
amoonsmusings
psmag
myquotesclub
pinterest

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

