Az internetes forradalom meglovagolása: Ötletblog

Ma is zajlik az internet forradalma. Lehet azonban, hogy rövid lefolyás helyett megmarad ez a követhetetlen gyorsaságú fejlődés és egészen átalakítja az életünket és emberi kapcsolatainkat.

Több idősebb kollégám rám, mint internet-generációban felnőttnek tekint, mivel meg tudom találni a megoldást, ha nagyon lassú az iPhone, beragad a nyomtató, tudom, mi a billentyűkódja a keresésnek Microsoft Excelben és Google Chrome-ban és a többi.

Azonban tisztán emlékszem arra a pillanatra, 2000 környékén, amikor édesapám azt mondta: “Tudod, a moziműsort valószínűleg meg lehet nézni az interneten is.” Az internetet (azt a telefonos, pittyegő, drága és lassú valamit, ami nekünk már volt, de sok ismerősöm még sosem használta) ilyesmire használni!? Olyannyira meglepett, hogy pontosan fel tudom idézni az esetet 15 év elteltével is.

internet-down.png
Mit tehetsz, amikor az internet nem működik? Pár százezer évig az emberiség megoldotta valahogy.

Na de hagyjuk a nosztalgiát!

Aki előre gondolkodik, látja, hogy az internet kora a végéhez közeledik, csakúgy, mint például az olaj és a benzinmotorok kora.

Az okostelefonok és tabletek használata (mobilnet) mára gyakoribb lett, mint a személyi számítógépeké: a hagyományos (hehe) internetes böngészést az applikációk váltják fel. Ezt is felváltja majd valami más. Egy idő múlva az, ami ma az internet, szerintem egy testünkbe épített, gondolatainkkal irányított szerkezet lesz. De ne rohanjunk ennyire előre.

ubuntu-tv-pc-smartphone-tablet-1024x758
Gyorsan változó “generációk”

Egy internethez csatlakozó okostelefonnal olyasmiket tehetünk meg, amelyek nemcsak a nagyszüleink nem tudnak vagy hisznek el igazán, de valójában te és én sem!
Gondoljunk csak bele racionálisan:
GPS!? Világtérkép? A világ bármely pontjáról egy másikba eljutni a legrövidebb úton… …ehhez útvonalat találni egy másodperc alatt!? Egy applikáció: Google Maps.
Mások szállásán alhatunk / fogadhatunk szimpatikus embereket otthon: ezt CouchSurfingnek hívjuk.
Vagy intézményesítetten stoppolhatunk: ezt carpoolingnak hívjuk és Blabla Car / Oszkár néven elérhető.
Vagy olyan eszköz, amellyel éttermekből a nap végén, az éjszaka folyamán töredékáron hozhatjuk el a maradékot: ahelyett, hogy azt kidobnák. Ezt Too Good To Go-nak hívjuk.
Vagy egy új, Rendi nevű magyar startup, amely takarítók felfogadását teszi lehetővé egy kattintással.
És a sort ezekkel gyakorlatilag még el sem kezdtük. Több mint 12 millió applikáció és több mint egy milliárd weboldal létezik a a világban. El tudjuk ezt képzelni? Nem. Nem tudjuk.

World_internet_users_percentage
A világ 40%-a, több mint 2,8 milliárd ember (280 Magyarország!) használja a netet.

Világunkban az információ, legyen szó a világ legjobb filmjeiről, könyveiről, zenéiről, addig, hogy arról, hogy ki mikor autózik szabad hellyel; hogy hogyan néz ki a világ szinte bármelyik része akár műholdról, akár autóról kamerázva – egészen elképesztő mennyiségű pornóig vagy épp ISIS propagandáig: elérhető. Méghozzá másodpercek törtrésze alatt.

representation of internet
Google keresés, grafikusan

Szerintem mindez egy jó dolog. Lehetőséget nyújtani bárkinek (egy internet eléréssel) egy más jövőre, mint amibe ő beleszületett. Egy más társaságra, kultúrára, más jellegű információra, inspirációra. Azoknak, akik már az ez előtti technológiákról is lemaradtak, valószínűleg az internet, applikációk és a többi csak további hátrányt jelent.

De tudjátok mit? Mindenkin nem lehet segíteni.

Én részt akarok venni ebben a hihetetlen fejlődésben, amely a világ elitjét előre viszi.

shutterstock_320095004-750x490

Már több mint egy éve jár a fejemben az a terv, hogy indítsak egy Ötletblogot.

A lényege az, hogy azokat az ötleteket, amelyek jobb irányba változtatná meg a világot, közzétesszük. Ingyen és bérmentve.

Úgy gondolom, legalább egy igen új ötlet jut az eszembe naponta (nem, valóban nem
belső lakberendezésről, sportszabályokról, divattervezésről, klasszikus zenéről, stb.), de nagyon igyekszem olyannyira inspiráló környezetben eltölteni az időmet, hogy “bugyogjak” az új ötletektől.

Megvalósítani őket (sőt, sokszor “properly”, részletekbe menően megfogalmazni őket), azonban sokszorosan erőmön felül áll. (Nemrég olvastam egy jó cikket Gerendai Károllyal, a Sziget (Volt, Balaton Sound, budapesti Michelin csillagos étterem és mások) kitalálójával és megvalósítójával. Ő azt mondta, “időt kell adni minden tervnek. Nekem van néhány.”

Dantes, aki három hónappal ezelőtt semmi mást nem kívánt, csak a szabadságot, most már nem érte be a szabadsággal, és gazdagságra is vágyott. Ebben nem ő volt a hibás, hanem az Isten, aki korlátozta az ember hatalmát, de végtelen vágyakat oltott belé. (Dumas: Monte Cristo grófja)

Isten helyett én az emberi természetre hivatkoznék, de pontosan ugyanarról van szó. Gondolatban szárnyalunk. Tettben botladozunk.

action_without_thought
A tett gondolat nélkül üres. A gondolat tett nélkül vak. (Kwame Nkrumah, a független Ghána megalapítója)

Nézzünk egy példát tehát:
Budapesten ma egy olyan cég van, amelyik elektromos biciklis túrákat szervez. Egy második elektromos biciklis cég tök jól meg tudna élni, valószínűleg.
Egy elektromos bringa ára 300.000 – 500.000 Ft között mozog. Egy biciklis idegenvezető 10-15.000 Ft-ért elvisz egy túrát.
Egy 5 órás biciklis túra egy utasnak kb. 15.000 Ft-ba kerül: és jönnek, sokan. Nyáron napi három túra is fut, átlagban 4-10 résztvevővel túránként.
Kell egy kis üzlethelyiség a Belvárosban, marketing pénz, egy cég, valaki, hogy ott legyen az üzletben.
Jobb hely lenne Budapest, ha két elektromos bringás cég lenne, mint ha egy? Szerintem igen. Egy nagyon picivel.
“A kapitalizmus altruizmusa”: szerintem egy bődületes hülyeség és téves értelmezés (misconception), mégis megmaradt ez a kifejezés a fejemben egy nagyon buta és egyoldalú beszédből. Tehát amiatt, hogy a kapitalizmusban a szolgáltatást nyújtó a fogyasztó pénzére játszik, egyre jobb terméket állít elő egyre kedvezőbb áron: amikor a szabad verseny valóban előáll.
Itt ez a helyzet. Csak épp az egyetlen elektromos bringás cégnek a saját szegmensében monopóliuma van (persze egyben versenyben áll a többi bringás, buszos, gyalogos városnézést kínáló céggel).
Szóval a fogyasztók egy kicsit jobb lehetőséghez jutnának, ha lenne még egy elektromos bringás túrákat ajánló cég.
Rááldozok néhány millió forintot és több hónapnyi munkát, mondjuk most télen egy új befektetésre, amelyik talán egy fix bevételt hozhatna később és egy nagyon pici társadalmi haszna van?
NEM.
De egy kicsit szeretném, hogy ez az üzlet mégis megvalósuljon: rászánok 10 percet, hogy ezt leírjam az ötletblogra, hátha ezzel ötletet adok egy angolul beszélő fiatalnak, hogy Budapesten saját magának és mondjuk még 2-3 embernek munkát és egy kis vállalkozást teremtsen Budapesten?
IGEN. (Már meg is tettem. Nem volt nehéz.)

entrepreneur
A vállakozó-életmód előnyei

Ami hiányzik ebből a blog-ötletból, az az önérdek (=miért írná le bárki az ötleteit!?). De például nem hiányzik ugyanez a motiváció a Wikipediáról, a világ egyik legnépszerűbb és legsikeresebb weboldala? Vagy az egyéni utazást egyik forradalmasító programjáról- a Tripadvisorról? Mármint a Tripadvisorost üzemeltetők rengeteg pénzt keresnek, ezt nem vitatom, de azok a (sokszor talán naiv) írók, önkéntesek vagy hogyan hívjuk magunkat, akik véleményeket írunk a Tripadvisorra: mi tartjuk fent a sok-sok milliárd értékű, nagyon hasznos oldalt.
Ha pedig az ötletblog befutna és nagy forgalmat generálna, itt is ugyanúgy lehetne profit, content manager, softvare developer, applikáció és a többiek.
Egy-két hete észrevettem, hogy a Tripadvisor-on már lehet éttermi asztalt is foglalni néhány kattintással. Ez azért van, mert megvettek egy applikációt 25 millió dollárért. Egy applikációt, közel 700 millió forintért!

Jó ötlet az ötletblog? Mit gondolsz?
Most olvastad el 0. posztját. Látsz benne fantáziát? Csináljuk meg együtt, tegyük jobbá a világot, hozzunk létre egy eddig nem létező értéket – és legyünk milliomosok.

the-history-of-opportunity.png
A lehetőség története: hogyan hozott létre értéket az ember és gazdagodott meg

 

Képek:
Vocabat
thetimeahead
wikipedia
vi.sualize
insidermonkey
urbanco-lab
fundersandfounders

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s