A VEKTOR

A Vektor egy 2004-ben készített paródiafilm, amely a Mátrix és Mátrix Újratöltve című filmek képi anyagának felhasználásával és újraszinkronizálásával készült. A Vektort Mészáros Balázs és Lengyel Balázs, az ún. Alterego csoport készítették.

Cselekmény

A Vektor főszereplője Neon, akinek számítógépe a film elején arra kéri, hogy menjen abba a diszkóba, ahol mindig Balázs Palit játszanak. Miután Neon a diszkóban találkozik Trigonometriával, hősünk előtt felcsillan a lehetőség, hogy találkozzon több mint két évtizede eltűnt, halottnak hitt apjával, Morfológussal. A találkozás után röviddel Morfológus megmutatja az „űrhajóját”, és kis csapatát, akik a ”sztársággal” és annak képviselőivel szállnak szembe telefonjaikkal, fegyvereikkel és susogó bőrkabátjaikkal. Neon képességeihez mérten megpróbálja kezébe venni a történések irányítását, megpróbálja megmenteni családtagjait és nem utolsósorban megérteni a körülötte folyó eseményeket – általában kevesebb sikerrel. A mű eszmei mondanivalóját röviden Neon foglalja össze a film végén egy telefonfülkében: „De most leteszem a telefont, mert elfogyott az apróm, meg biztos más is akar telefonálni. A többi már rajtatok múlik.”

 

A Vektor és a Mátrix

A Vektor első végignézése után meglepőnek tűnhet, de a két film alapkoncepciója hasonló. A Mátrixban az emberek bonyolult, számítógépekkel generált valóságban élnek gondolatban; míg fizikailag mozdulatlanul, kalitkában élnek a mesterséges intelligencia alkotta kalitkákban egyszerű fűtőelemként funkcionálva. A Vektorban nincsenek külön világok, a szerkezet, ami az embereket eljuttatja egy időre a vektorba (és a fej hátsó részébe kell bedugni), a hotdogsütő névre hallgat, a vektorba jutás pedig egész egyszerűen álomként tűnik fel a filmben. Hogy Amper és Relé mégis meghalnak, amikor a fejükből kihúzzák a hotdogsütőt, a metaturbinális puszkantyúelégtelenséggel lesz magyarázva. De a különbség itt is megvan a vektorban élő emberek és Morfológus csapata között – ez utóbbiak az úton a tömeggel ellenkező irányban közlekednek, és ahogy Morfológus mondja, „Mi viszont tudjuk, hogy valójában mi megyünk a megfelelő oldalon”. A kis csapat önmagát kifigurázva, ám ezzel együtt minden erejével küzd a külső világ, a vektor ellen, ahol az érvényesüléshez vezető út kizárólag tetoválásokon, epiláláson, piercingeken, mellnagyobbításon és szoláriumbérleten át vezet a sztárságig, ami az egyéniség totális elvesztésével egyenlő. Morfológus csapatának legnagyobb ellenségei az ügynökök, akik mindenáron fel akarják fedezni, sztárt akarnak csinálni Neonból. A készítők szavaival: „A cél elsődlegesen a gondolatébresztés és a szórakoztatás volt […]. A film leginkább is egy olyan világnézetet szeretne közvetíteni, amely sok, mindannyiunkat körülvevő szánalmas dolog fontosságát és megmásíthatatlanságát egészséges cinizmussal vonja kétségbe.”

A Mátrix képi világát és filmes trükkjeit a Vektor mesterien használja fel saját céljaira. Az ijesztő színben feltűnő szoba, amelyben eredetileg Neo vallatása folyik, a Carmina Burana: O fortuna című eltúlzottan borzongató zenéje alatt egyszerűen takonyzöld szobaként lesz emlegetve; egy magas, ódon ház lerobbant épületté válik, “aminek mindig folyik a víz a tetejéről”; az eredeti filmben a modern technikát bemutatni hivatott számítógépek „lomtalanításon talált ócska gépek” lesznek; egyszer pedig még ezeknél is nyíltabban és nyilvánvalóbban figurázzák ki az eredeti feszültségkeltő eszközöket, amikor Vajúdás azt mondja Neonra: „Sőt, ő a főszereplő!”, majd ”Nézd csak meg, ahogy ráközelít lassan a kamera!”

 

A jellemek újraformálása

A jellemek (a műfaj jellegéből nyilvánvalóan adódóan) leginkább beszédükkel lettek átalakítva, így a filmműfajban nehezen észrevehető, esetenként elhanyagolható apróságokból fő jellemvonások válhatnak. Neon a beszédhiba tényéből próbálja bizonyítani, hogy ő Morfológus fia, Vajúdás két egzisztenciális jellegű problémája közül az egyik az, hogy a többiek a csapatból a közmondásaira azt mondják, hogy csak szóvicc. Relé az eredeti filmszereppel ellentétben férfi – ami észrevehetetlen a néző számára, aki sosem látta a Mátrixot. A szereplők kisfiús, akadozó vagy kimért hangjukkal és beszédstílusukkal a képi világot száz százalékban át képesek alakítani, így egy valóban új történet jön létre teljesen új tulajdonságokkal rendelkező szereplőkkel – akik sokszor karakteresebbek és emlékezetesebbek, mint az eredeti filmben.

 

Elkészítés

Az filmet Mészáros Balázs és Lengyel Balázs készítették. Filmjük teljes elkészítése hozzávetőlegesen 18 hónap állandó munkát igényelt, beleértve az alapötlet, a történet, és a karakterek kidolgozását, az összesen kb. egy éven át tartó szövegírást, az időszakonként heti átlagosan 10 óra hangfelvételt, a több száz órányi vágást, képi és hangeffektezést, az előzetest (melynek egyedüli elkészítése másfél hónapnyi munkát igényelt), a főcím, a logók, a homepage és a grafikai design kidolgozását és megvalósítását.

A Vektor képi világa alapvetően a Mátrix című filmből lett átvéve. A két készítő az eredeti filmet több mint fél órával megrövidítette, az akciójelenetek nagy részét teljesen eltüntette, sok részt összevágott, és a hangokat pedig száz százalékban átírta. A Mátrix második részéből egyetlen, körülbelül hat és fél perces jelenetet vágtak ki, az Alterego csoport pedig másodpercnyi vágásokat a film elején ”önhatalmúlag” illesztett be, ám ez tekinthető az újraszinkronizálás részének, mivel pusztán a számítógépen megjelenő angol mondatokat fordították magyarra. A film során a háttérben működő monitorokon néhányszor megjelenik a két készítő szinkronizálás közben, egyszer pedig Neon feje egy húsvéti nyulas jelmezben, mintegy alátámasztva az éppen aktuális dialógust.

 

Narratív struktúrák

A film alapvetően humoros, komolytalan hangvétele és az előtte megjelent újraszinkronizált művek alapján első látásra a néző hajlamos a Vektort összefüggéstelen jelenetek láncolatának tekinteni, pedig a Vektor dramaturgiailag kidolgozott alkotás. Több jelenet is utal arra, hogy Morfológus nem lehet Neon apja, a film elején Neon nagybácsikája kijelenti, hogy a múltban anyja férfivá operáltatta magát. Morfológus azt sem titkolja el, hogy Kokó Kovács Ügynök része a múltjának. Amikor az ügynök kijelenti, hogy ő Neon apja, a Star Warsból híressé lett, John Williams által komponált “én vagyok az apád” dallamot hallhatjuk. Az akciójelenetek alatt hallható nevetséges zajok régi kínai verekedős filmek hangulatát idézőktől a Cartoon Network rajzfilmek megszokott hangzásáig mind az szolgálják, amit a film egésze – lerántani a leplet a megszokott fordulatokról, ostoba feszültségkeltő motívumokról és valóságtól elrugaszkodott akciójelenetekről – és egyáltalán – az emberek elbutításáról, idiótaként kezeléséről. Ahogy Konrad Lorenz, “a bölcsész” mondja a Mátrixról Neonnak: „[…] mikor lepereg előtted életed filmje, amit látsz, NE egy öncélú, speciális effektekkel teli két és fél órás akciófilm legyen”; majd ahogyan Neon fogalmazza meg a film végén: „És hogy tisztán lássatok, adok nektek testvért, aki nem nagy és világot, ami nem való.”

 

Betétdalok

Balázs Pali – Sirályok sírnak

Carl Orff – Carmina Burana – O Fortuna

Balázs Pali – Bocsássa meg

MC Hawer és a Tekknő – Kék a szeme

Máté Péter – Érzés

Horváth Pista – Hej Rigó Rigó

Rage Against The Machine – Wake up

 

Idézetek

Párbeszédek

Morfológus: – Valami nem stimmel itt. Nincs minden rendben a világgal. Folyton nézed a Tv-t, az MTV-t. Régen voltak ronda emberek is. Rondák, és tehetségesek. De mostanra.. Mostanra mind eltűntek. Felszívódtak. Ma már csak szép embereket látni. Tudod, mi lett a rondákkal?

Neon: – Meghaltak?

Morfológus: – Fogalmam sincs. Épp ezért kérdeztem.
Neon: – Ennyire hülyének nézel?

Morfológus: – Tényleg ilyen nehéz elhinni? Az IQ-d 50-es, úgy öltözködsz, mint egy házmester. A hajad, mint egy debilé. Úgy nézel ki, hogy arra nincs megfelelő szó. Ez az emberi butaság teljes betetőzése.
Morfológus: – Hasbarúgtalak!

Neon (liheg): – Vettem észre…
Neon: – És magasan lakik?

Morfológus: – Igen!

Neon: – Vagy csak lassan megy a lift!

Morfológus: – Hm, kezd fogni az agyad, fiam!
Linóleum: – Neon, figyelj rám, amit mondok, fontos lesz.

Neon: – Akkor most koncentráljak?

Linóleum: – Szerinted menni fog, Neon? Én dohányzom, Neon. Nem szívok sokat, de azért elpöfékelgetek egymagamban. Szeretem a gyerekeket látni, keresztrejtvényt fejtek és néha hallgatom a rádiót.

Neon: – Ennyi?

Linóleum: – Nem, Neon, mást is akartam mondani… Furcsa dolog a családfa, Neon, és nem biztos, hogy én fel tudnám rajzolni a tiédet, márpedig amíg ez így van, akárhogy is szeretnéd, nem mutatom meg a családi csokiskuglóf receptjét. Nem adok ezért neked mást, Neon, csak kihűlt, száraz teasüteményt. Bizony. [kis csend] Ja, jut eszembe, a film végén meg fogsz halni, apádat meg mindjárt elkapják. Jóétvágyat kívánok!
Trigonometria: – Mit mondtál, Neon?

Neon: – Olyan déjavu érzésem van…

Vajúdás: – Na mi va’?

Neon: – Az előbb úgy tűnt, mintha kétszer jöttünk volna be az ajtón…

Trigonometria: – Mért jöttünk volna be kétszer?

Neon: – Biztos elsőre nem sikerült…
Neon: – Mihez kezdjünk most, Kombájn?

Kombájn: – Játszhatnánk akár, de sajnos ott van a jelszó Morfológusnál.

Neon: – Morfológusnál?

Kombájn: – Ezt abbahagynád? A hülyeségedet már kijelzi a számítógép is. Itt meg itt.
Neon: – Asszed, ez az igazság, de nem az. Úgy értem, fogalmam sincs, mi van. Morfológus sokkal okosabb, mint én, és tud valamit, amiről nekem fogalmam sincs és meg kell tudnom, mi az. Ezért kell most indulnom.

Kombájn: – Mér’?

Neon: – Dehát épp most mondtam el.

Trigonometria: – Jaa.

Neon: – Itt mindenki elmebeteg?

Trigonometria bólogat.
Konrad Lorenz: – Monumentális gondolataim manifesztációi, melyek mondatok formájában realizálódnak, limitált mentális képességeid számára nem mind akceptábilisek. Dialógusunk kontinuitási így megszakad. Nem jön létre az argumentumok szintézise.

Neon: – Mi van? Mit keresek itt?

Konrad Lorenz: – Jó kérdés, de messze nem a legrelevánsabb. Érdekesebb talán, hogy mit keresek én itt egy görgősszékben, ágy, asztal és étel nélkül. Sőt, feltűnhet akár, hogy nincsen részletes TV-újság sem.

 
Morfológus

– Ez egy forgalmas utca, Neon. Ráadásul akárhányszor erre járok, az összes ember valami érthetetlen ok miatt mindig a forgalommal szemben halad. Hogy mért van ez? Mert az emberek hihetetlenül hülyék, Neon. Teljesen idióták. Szinte már annyira, mint egy közlekedési rendőr… Mi viszont tudjuk, hogy valójában mi megyünk a megfelelő oldalon. És mivel nagyobbak és erősebbek vagyunk, és van susogó bőrkabátunk, ezért leszarjuk mindezt és csak egyszerűen fellökjük őket. Lassan majd hozzászoksz ehhez.
– Hogy nekem nem hoztál sütit, az bunkó, tirpák dolog!

 
Kovács Kokó ügynök

– De nézzen csak kollégáimra! Ők a Depi Gang popegyüttes frontemberei, a legsikeresebbek a szakmában. Elég a munkából, Neon, itt a barnulás ideje. Írja alá a szerződést, és máris elmehetünk mind, ebből a furcsa, takonyzöld szobából.
– Néztél már ki magas épület ablakából? Feltűnt már innen minden milyen kicsi, de ha ott lenn állsz, akkor minden egész más. Kúrvanagy… …Viszont te, ahogyan ott ülsz, hátul összebilincselt kézzel, apró vagy és szerencsétlen, ahogy azon töprengsz, mit mondasz majd neki. Engem a frász törne ki a helyedben, legfőképpen most, dehát nézd meg magad a félrecsúszott fejhallgatóddal, Morfológus. Vajon mit szól majd így a mi kis Neonunk, amikor megtudja, hogy apukája magát belövi, túladagolja. A kis Neon ma még nem is álmodhatna szörnyebbet, de máris felébred.. ..amikor a hulládat azonosítja itt, a mi padlószőnyegünkön.
– De hisz el sem magyaráztam még neked, hogy mért hoztunk ide. Tudod, hogy mért vagy itt? – a választ úgysem mondanám el neked, még ha könyörögnél sem, ez azért égő, és az nem túl jó…

 

Vajúdás

– Szevasz Morfi! Mi újság a müzlifronton? Mondd csak! Nem lett volna jobb mégis rendesen etetni minket? Bunkó! De így legalább végre megtanulhatod, hogy kicsi a bors, de szar az íze!

 

Kombájn

– Aki másnak vermet ás, szemét-rohadt Vajúdás!

 

Konrad Lorenz

– Öt perc negyvenhét másodperccel ezelőtt te golyó általi halált szenvedtél egy fegyvernek látszó tárgy golyónak látszó lövedéke által, mely áthatolva a perszeverális lebenyen, aortális diszfunkciót okozott. Most mégis itt állsz előttem papi maskarában, mintha nem is lett volna más ruha a jelmezboltban. De ez még így is sokkal szerencsésebb, mintha húsvéti nyuszinak öltöztél volna, rózsaszín füleid lobognának a szélben, kapafogaid pedig kilógnának a napszemüveg alól.

 

Neon

– Közöttetek járok. Illetve néha repkedek, mint.. …BATMAN!

 

Stáblista

Neon / Horváth Jenő – Mészáros Balázs

Morfológus – Lengyel Balázs

Linóleum – Mészáros Balázs

Trigonometria – Lengyel Balázs

Kovács Kokó Ügynök – Mészáros Balázs

Kombájn – Lengyel Balázs

Vajúdás – Mészáros Balázs

Menza boy – Lengyel Balázs

Bölcsész – Mészáros Balázs

Tapír – Lengyel Balázs

Amper – Mészáros Balázs

Fotoc Ella – Lengyel Balázs

Relé – Mészáros Balázs

Beszédhibás ügynök 1 – Lengyel Balázs

Beszédhibás ügynök 2 – Mészáros Balázs

francba ember – Lengyel Balázs

kölcsönadtam man – Mészáros Balázs

Metrós néni – Lengyel Balázs

Nagybácsi – Mészáros Balázs

Egészségedre man – Lengyel Balázs

Balázs Pali rajongó – Mészáros Balázs

Rotációs Kapa – Mészáros Balázs

 

Külső linkek

Hivatalos honlap, a film letöltése – http://alterego.tmp.hu/

Filmelőzetes – http://www.youtube.com/watch?v=ds46Og3MoY4

 

Forrás

http://alterego.tmp.hu/vektor/vektorvilaga/vektor%20vilaga.htm

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s