A problémamegoldás anatómiája

Tegnap, az egészen régi írásaimat böngészve, sikerült megfogalmaznom egy szóban a gondolkodásom célját: problémamegoldás.

Problem__solved

Erre úgy jöttem rá, hogy egy 18 éves korombeli írásomban rátaláltam arra a gondolatra, miszerint az a célom, hogy elég pénzt gyűjtsek össze ahhoz, hogy ne kelljen munkával tölteni az időm nagy részét – és végre fontos dolgokkal foglalkozhassak.

Az ismerőseim többségének (legyen a keresetük havi néhány tízezer vagy havi egy millió forint) a pénz probléma. Ugyanígy sok embernek probléma a párkapcsolat, a napi politika, a gyenge minőségű TV műsor, az emelkedő benzinár, a migránsválság, az idegen nyelvek tudásának hiánya, a diploma idejétmúltsága, de az is, hogy a boldog békeidők elmúltak, hogy Trianonnál számunkra hátrányos békeszerződést írtunk alá és még a hangosan zenét hallgató szomszéd is.

problem_solver.png
-Meg akarom oldani az összes problémádat! -Hogyan? -Úgy, hogy ELMONDOM, hogyan oldd meg az összes problémádat!

Az élet problémákkal teli. A tudományoknak köszönhetően, míg dédszüleink “harmadik világbeli” problémákkal éltek együtt (halálos lefolyású betegségek, világháborúk megszállással és népirtással kísérve, éhínségek, árvizek, hideg telek, stb.), a mi életünkben sokkal inkább a második- vagy első világbeli problémák (svájci frank alapú hitel, összekarcolt kocsi, gazdasági válság, menekülés az ellenőrök elől, emelkedő ingatlanárak, stb.) dominálnak.
Problémák voltak, vannak és lesznek. De egyáltalán nem mindegy, hogy a legújabb okostelefon előrendelésével vagy a kevésbé kiváltságos embertársaid megsegítésén fáradozol. Az élet ismétlődő és sürgős kérdése: “Mit teszel másokért?” (Martin Luther King)

Első- és harmadik világbeli problémák

Érdekes egyébként, hogy az ember mennyire képtelen elvonatkoztatni a saját kis világától. Emlékszem, amikor a Balti-tengerhez indultam biciklivel Szegedről és Tiszalök környékén beszédbe elegyedtem egy idősebb nénivel:
– Messze megy, fiatalember?
– Igen, a Balti-tengerre.
– Aha. És honnan jön?
– Ja, csak Szegedről.
– SZEGEDRŐL!? BICIKLIVEL!?

imm001_0A
Szegedről!? Biciklivel!?

Vagy amikor Thaiföldön utaztam és a több hetes utazás során egyszer érintett csak meg igazán az emberek közti egyenlőtlenség végtelen igazságtalansága: amikor egy holland srác elmondta, hogy ő 40 eurót (12.000+ Ft-ot) keres óránként. Bár akkor az egykorú ismerőseim közül csak én engedhettem meg magamnak egy ilyen hosszú, távoli utazást; az utunk során látott leggazdagabb városban, Bangkokban az átlagfizetés a magyar átlag kevesebb mint fele (kb. 60.000 Ft) volt, csak a felém “igazságtalan” egyenlőtlenség érintett meg.

58.JPG
Mi a legnagyobb igazságtalanság / egyenlőtlenség? (Dél-Kelet-Ázsia)

De a pénz csak az egyike volt a problémáknak, amelyeket igyekeztem megoldani. Egy másik problémakör a boldogság volt: milyen hülyeség az, hogy egyik nap jól érezzük magunkat, a másik nap nem. Mi a recept, a képlet, amely boldoggá tesz engem? A kis problémákat viszont nem igyekeztem megoldani: mert beláttam, képtelen vagyok rá. Hármas leszek biológiából és négyes filozófiából? A szüleimnek nem tetszik, hogy boros kólát iszok szerda este? Mi legyen ezekkel a megoldhatatlan, kis, napi problémákkal? Ignoráljuk őket. Nem érdekelnek többé.

A pénz és a boldogság problematikájának megoldása nagy falatoknak tűnhetnek elsőre, de van, akihez képest még mindig elég szerény vagyok: Jézus és Buddha nem fogadták el a halál / elmúlás problematikáját, ezt igyekeztek megoldani. Nekem a halállal nincs gondom, szerencsére. Nem is készülök messiásnak vagy megváltónak.

quote-the-best-way-to-escape-from-a-problem-is-to-solve-it-alan-saporta-286556
Legjobb menekülés a probléma elől? A probléma megoldása.

Hallottátok már Assisi Szent Ferenc: Uram, adj türelmet című imájának elejét?
“Uram, adj türelmet,
Hogy elfogadjam, amin nem tudok változtatni,
Adj bátorságot, hogy megváltoztassam,
Amit lehet, és adj bölcsességet,
Hogy a kettő között különbséget tudjak tenni.”

Assisi_birds
Assisi Szent Ferenc: Prédikáció a madaraknak

Amikor magam felől elkezdtem a társadalom felé fordulni, elöntött a vágy, hogy megoldjam a világ problémáit. 152 elmentett jegyzetem van, sok közülük hónapok óta “hever”, ilyesmi címekkel, mint Robin Hood adó, Soka Gakkai, Adbusters, Postconsumerism, Anti-Slavery International, Committee for the Abolition of the Third World Debt és mások. Sajnos azonban nem én fogom megszüntetni a gazdagok adókedvezményeit, a túl sok hirdetést, a fogyasztói társadalom alapvető hibáit, a rabszolgaságot mindenhol a földön, a harmadik világ adósságait (sem a magyar-szlovák ellentétet, sem Trianon igazságtalanságait, sem, sem, sem…).

Einstein_problem_solving
Ha egy órám lenne, hogy megoldjak egy problémát és az életem múlna rajta, az első 55 percet azzal tölteném, hogy megtaláljam a helyes kérdést, amit fel kell tennem. Ha ezt megtaláltam, kevesebb mint 5 perc alatt meg tudnám oldani a problémát. /Albert Einstein/

De az, hogy nem tudok globális problémákat puszta kézzel megoldani, NEM AZT JELENTI, HOGY NEM TUDOK VÁLTOZTATNI VAGY HOGY KÉPTELEN VAGYOK FONTOS PROBLÉMÁK MEGOLDÁSÁRA.
Kérhetjük ehhez Isten segítségét, imádkozhatunk, de ennél szerintem vannak hatékonyabb módszerek is. Hogy pontosan mik azok? Ha ez lenne a 100. cikkem, itt lenne a pillanat, hogy nagy levegőt vegyek és fókuszáljak, kizárjam a sok ezer projektet a fejemből, ezt választanám témának:

Azon problémák megoldását tanulni és tanítani, amelyek megakadályozzák az egyént, hogy boldog legyen.

Kinek? Bárkinek, akit érdekel. De elsősorban fiatal (1X-3X éves), angolul beszélő, nyugati kultúrabeli (többek között magyar) utazóknak. Miért? Mert ők úgy tűnik, jobban megértenek, mint mások. Szeretnék sokkal több mindenkinek segíteni, de nincs végtelen erőm. De tudjátok mit? Minden egyes cikkel, amit ide megírok, minden egyes hozzászólásotokkal, minden egyes vitával a gondolataimról erősebb leszek. Amennyire egy ember nyertes lehet az életében, én annyira akarok nyertes lenni.

győztes

 

Képek:

http://au.fourfourtwo.com/forums/Default.aspx?g=posts&t=109155

http://mimiandeunice.com/2012/08/02/problem-solver/

http://english.stackexchange.com/questions/244246/generic-form-of-first-world-problemshttp://english.stackexchange.com/questions/244246/generic-form-of-first-world-problems

http://www.relatably.com/m/memes-third-world-problems

Saját

Saját 🙂

http://mimiandeunice.com/2012/08/02/problem-solver/

Flickr

Google keresés

Google keresés

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

