Te mennyit érsz? 12-t vagy 1.345.981-t?

Nem tudom, ti hogy vagytok vele, én imádok dolgokat mérni, számszerűsíteni. 1252 filmet értékeltem az IMDb-n. Az “elolvasott” listámon 366 könyv van. Az 1 km-t leggyorsabban 3 perc 9 másodperc 97 századmásodperc alatt futottam le. Talán részben azért tartom mindezt ennyire számon, mert 6 év gimnáziumi matektagozat után történelem tagozaton folytatva a tanulmányaimat elkezdtek hiányozni a számok, amelyek csak néhány egyetemi tárgy erejéig tértek vissza a nemzetközi tanulmányok szakon.

numbers
Nektek is hiányoznak azok a matekórák!?

De ami engem mindig és folyamatosan érdekel, az az ember.

Hogyan lehet lemérni az embert!?
Vacsora közbeni beszélgetés során erre a kérdésre biztosan egy másik kérdés érkezik. Milyen értelemben?

Különösebb problémák nélkül le tudjuk mérni a magasságunkat, súlyunkat.

A pénzünket többé-kevésbé össze tudjuk számolni.

nincs_különbség
Miért pont a szív az egyetlen mérték?

Az intelligenciánkat lemérni már jóval bajosabb. Van IQ teszt, de az intelligencia is rettentő sokrétű valami. Az összetett intelligencia-elméletek szerint 10 féle intelligenciát különböztetünk meg: zenei, vizuális-térbeli, szóbeli, logikai-matematikai, testi-fizikai, interperszonális (mások megértése), intraperszonális (saját magunk megértése), természeti, egzisztenciális (spirituális).

Ha huszárvágással, gondolkodás nélkül szeretnénk lemérni magunkat, van ilyen megoldás is. Vagy JÓ vagy ROSSZ ember vagy: ez igen fontos, hiszen ez dönti el, hogyan fogod tölteni az örökkévalóságot (!!!) a túlvilágon! Legalább is a keresztény ideológia/vallás szerint.

your_choice.png
Pokol vagy Mennyország: a te döntésed. Tényleg ennyire egyszerű az ember? Kettes számrendszerben leírható az egész életünk!?

Egyik barátom kijelentette: olyan emberekkel, akiket a szél is elfúj, olyanokkal ő nem áll szóba. Ez is egy rendszer, nem igaz? Vagy elfújja a szél, vagy nem. Vagy szóba állok vele, vagy nem.

Hülyeségnek hangzik? Akkor ezt figyeljétek: Olyan is volt már, hogy a magyarokat (amerikaiakat, oroszokat, németeket, románokat, zsidókat, cigányokat), gyűlöljük és megöljük, ha sikerül? Na, ez milyen egy kategorizálás?

Lehetséges hozzárendelni egy számot egy emberhez és aszerint megítélni? Hát nem könnyű. Vannak erre próbálkozások, persze. A világ legbefolyásosabb emberei ma. A történelem legbefolyásosabb emberei. A Time magazin év embereMagyarország legbefolyásosabb és leggazdagabb emberei.

leggazdagabb
Lista: a világ leggazdagabb emberei, akik a technológiából gazdagodtak meg

Engem elképesztően érdekel, hogy mit ér és mit érhet egy ember élete. Leginkább a motiváció miatt. Valaminek vinni kell az embert előre, nem igaz?

Amikor sikerül a hiányalapú szükségletek kielégítése (á la Maslow-piramis: 1. Fiziológiai szükségletek: éhség, szomjúság, szexualitás; 2. Biztonsági szükségletek: fizikai védettség, kiszámíthatóság; 3. Szeretet, valahová tartozás szükséglete: gyengédség, viszonzott szeretetkapcsolat; 4. Elismerés szükséglete: önbecsülés, mások általi elismerés, hírnév, becsvágy), akkor mi hajtja előre az embert?

what_else
Felkeltem. Felöltöztem. Mit akarsz még?

Hogy valamiféle rendszert adjak a külvilágnak, én is létrehoztam egy rendszert (ahogy vallásalapítók, innováló cégvezetők és filozófusok is tették), hogyan is értékeljem az embereket. Az egydimenziós “Mennyi pénzt birtokolsz?” vagy “Mennyi az IQ-d?”-ból indultam ki.

A pontos kérdést sosem fogalmaztam meg, de az egy irányba vezető dimenziót egyéni értéknek neveztem. Önmagunk kiteljesítésére gondoltam.

egyéni_értékek

 

Ezt, jó magyar módra körülbelül azonosítottam a forradalommal  – a társadalom ellen. A külső hatások ellen, a normák ellen, a “tanított viselkedés” ellen. A hőseim Faludy György, Sade márki, Nietzsche, Kurt Vonnegut lettek.

Az ábra jelmondatát pedig Boris Vian fogalmazta meg: Úgy látszik ugyanis, a tömegeknek nincs igazuk, az egyéneknek meg mindig igazuk van. (Tajtékos napok)

A rendszer arra jó volt, hogy meggyőzzem magam, kúrvajó vagyok. Olyan embereket viszont, akik nélkül esélyem sem lenne ott lenni, ahol vagyok, pl. a keményen dolgozó osztályfőnökömet vagy gyermekorvos édesapámat nem tudtam túl magas pontszámokkal ellátni. Az Európai Központi Bank elnöke vagy az ügyeletes szegedi sebészorvos hasonló pontszámot ér el, mint a hajléktalan. Ez azért mégsem az igazi. Persze más rendszerek sem azok. Belegondoltunk már abba, hogy a Biblia szerint mindenki, aki nem keresztényként hal meg, automatikusan a pokolra jut!? Helmuth von Glasenapp az Öt világvallás c. könyvben azt írta, ezt sokan felháborítónak gondolják. Én is.

egyéni_és_társadalmi_értékek

Ekkor találtam ki az x tengelyt az y mellé. A társadalmi hasznot. Lehet, hogy az éjszakai műszakot vállaló ügyeletes orvos a világ legunalmasabb figurája, egyedül él, morcos és még a sarki boltos néninek sem köszön. Meg munkaalkoholista is. Meg sosem olvasott még szépirodalmat, nézett meg egy érdekes filmet vagy botránkoztatott meg egy kispolgárt. Oké: mint egyén, nulla pontot kap. De nélküle elfertőződne az elvágott kisujjam, a másik ismerősöm pedig meghalna az autóbalesete után. Ezért is csak jár valami pont, nem!?

A hőseim azért maradtak a régiek. Talán Sade márki végakaratától eltekintve. De a tolerancia- és elismerésszintem sokak iránt emberi szintre emelkedett.

gullivers-travels
Egyén vs. társadalom? (Gulliver utazása)

A következő, ennél sokkal bonyolultabb kérdés az, hogy hol ér véget az egyén és kezdődik a társadalom. De ezt majd egy másik cikkben 🙂

humans
Az emberiség legnagyobb problémája: EMBEREK

 

Képek:

Pinterest

http://azeletigazsagai.net/nincsen-kulonbseg-az-emberek-kozott/

Google keresés

http://designtaxi.com/news/34237/On-Forbes-Richest-People-List-6-Related-to-Facebook/

http://boldomatic.com/shop/product/poster-16in/SJAZew

Saját 🙂

Saját 🙂

https://longeighteenthcentury.wordpress.com/2012/09/26/gulliver-vs-crusoe-the-strength-of-society-and-the-limitations-of-the-individual/

http://www.mememaker.net/meme/humanitys-biggest-problem-humans/

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

