Ez a cikk nagyon egyszerűen összefoglalható: NEM ÉRDEM A KOSZOS SZENVEDÉS. NEM ÉRDEM, HA KIHASZNÁLNAK. NEM LESZEL JÓ ATTÓL, HOGY HAGYOD MAGAD.
Nyilvánvaló? Általánosságban sajnos nem. A keresztény kultúrában még kevésbé.
Egy óráig olvasgatom Martin Luther King idézeteit (midenkinek ajánlom: magyarul, angolul). És mégsem találom azt, amelyik anno olyan nagy hatással volt rám. De mielőtt rekonstruálnám, mégis megtalálom, elmentettem még évekkel ezelőtt! Itt van! Megvan! Ti is mentsétek el azokat az idézeteket, amelyek tetszenek!
“Amikor a szeretetről beszélek, nem valamiféle gyenge és érzelgős válaszról beszélek. Nem arról az erőről beszélek, ami csak egy érzelmi badarság. Arról az erőről beszélek, ami a világ összes nagy vallása szerint az élet legfőbb egyesítő elve. A szeretet a kulcs, ami a végső valósághoz vezető ajtót kitárja.” (angolul itt)
Mit jelent ez az idézet számomra? Hogy a szeretet nem önfeláldozás. A szeretet nem feladás. A szeretet nem koszos szenvedés. A szeretet akár egy börtönbüntetés vállalása, a megalázkodás helyett.
És mi is az a koszos és tiszta szenvedés? Ezt a két kifejezést arra találtam ki, hogy megkülönböztessük azt az igyekezetet, amely szenvedés árán közelebb visz minket valahová, és a koszos szenvedést, amely az akaratlan önfeláldozás, a megalázottság, a mindennapok robotjába belefásult kellemetlen sötétség.
Egy Olimpikon húsz év hosszú éven át tartó, napi szintű edzései. Tiszta szenvedés.
Két szerető szülő minden nap ott van a kisgyerekükkel, hogy gondját viseljék. Tiszta szenvedés.
Napi 16 órát dolgozol, hogy valóra váltsd az álmod. Tiszta szenvedés.
Esténként órákig megy a TV, majd panaszkodsz rá, amiért szar a műsor. Koszos szenvedés.
Napi 8 órát dolgozol szar környezetben, hogy olyasmikre költsd a pénzed, amire nincs szükséged. Koszos szenvedés.
Képtelen vagy elhagyni a kapcsolatodat, amelyik tudod, hogy sehová sem vezet. Koszos szenvedés.
Én az értékek relativitásában hiszek. Na meg a szándék óriási jelentőségében. Az egyik prostituált egy végtelenül lusta, drogfüggő nő, akinek semmi sem számít már és nincs visszaút számára. A szobatársa egy olyan prostituált, akinek lépésről-lépésre felépített terve van: mire kell pénz vagy éppen a megalázottság vagy kihasználtság érzése. Az első nő koszosan, a másikuk tisztán szenved.
Emlékszem, irodalomórán, Dosztojevszkij Bűn és bűnhődését elemezve a tanárnő kérdésére: -Mit sikerült mégis megőriznie Szonjának annak ellenére, hogy prostituált lett?
Egy vicces osztálytársam: – A szüzességét.
A helyes válasz, amit a tanárnő várt, hasonló volt: a tisztaságát, az épségét. Hát ilyet is lehet!? Szerintem rikán, de azért igen.
Teréz anya, akit 2003-ban boldoggá, idén szeptemberben pedig szentté fognak avatni, sokak szerint a szegénységet szerette, nem a szegényeket. Egy interjúból:
– Azt tanítja a szegényeknek, hogy sokat tűrjenek?
Teréz anya: – Gönyörűnek találom, hogy a szegények elfogadják a terheiket és krisztusi szenvedéssel tűrik azt. Azt gondolom, hogy a világot nagyban segíti a szegény emberek szenvedése. (Angolul, itt)
Nem is tudom, erre mit mondjak. Talán azt, hogy ez egy rohadt nagy BOT-RÁNY! Nem a (szegény) emberek (koszos) szenvedése, hanem a munkája segíti nagyban ezt a világot!!! Olyan bonyolult ezt felfogni!?
Hogy is mondja Rubens, Eszterházy Péter könyvében? (szerintem igaza van, ha itt a koszos szenvedésre gondol)
RUBENS
Félek a szenvedéstől
A szenvedés egy hülyeség
Nincsen értelme
Próbáltam
soha nem tudtam értelmet tulajdonítani
a szenvedésnek
Értelmet kihámozni
soha
A szenvedés a Teremtés butasága
Megalázza
csak megalázza az embert
Nem igaz hogy megtisztít
nem igaz hogy alázatra nevel
nem igaz hogy önismeretre nevel
hogy jobban megismerem magam
nem igaz
hogy jobban megismerem a világot
nem igaz
az Istent
nem igaz
Esterházy Péter: Rubens és a nemeuklideszi asszonyok
Képek:
http://quotesgram.com/suffering-quotes/#tqv4UIkgYr
https://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Luther_King,_Jr.
https://www.pinterest.com/pin/227080006183424778/?from_navigate=true
https://www.pinterest.com/pin/330522060128339988/?from_navigate=true